A lehetséges vásárlók, ügyfelek, fogyasztók folyamatosan vándorolnak platformról platformra, igényeik állandóan változnak, így nem mindig egyszerű egy kisvállalkozásnak a rendelkezésére álló korlátozott kapacitással lépést tartani a változó digitális világgal. Egészen más kérdés azonban az, hogy nem csak érteni kell, hogy hogyan változik az online tér, de csinálni is kellene olyan marketinget, amellyel előnyt lehet kovácsolni ezen fordulatokból és átalakulásokból.
Akár egy évtizedes múlttal rendelkező marketinges szakember vagy, akár csak most kezdtél ismerkedni a marketinggel, az új trendek és lehetőségek integrálása a jövő évi marketingstratégiádba elengedhetetlen annak érdekében, hogy kisvállalkozásod versenyképes maradjon és fejlődni tudjon.
Ebben a cikkben 6 olyan ötletet gyűjtöttünk össze kisvállalkozások számára, melyek segíthetnek új lendületet adni és teljesíteni a kitűzött marketinges célokat és számokat a jövő évben. Ha valamelyik ötlet megtetszik, nyugodtan építsd be a jövő évi stratégiába, vagy vedd fel velünk a kapcsolatot, hogy segítsünk benne szakértőinkkel.
1. A videós tartalmak felértékelődnek
Ahogy 2022-ben, idén is folytatódik az a trend, melynek megfelelően a videós tartalmak teret hódítanak maguknak a legtöbb felületen. Elég csak a rövid videókra gondolni a TikTok, Instagram, Facebook vagy Youtube felületein, amelyek gyakran vertikális videók, és egy hosszabb videóból kiragadott részletet mutatnak be.
Videós tartalmaidban nem csak termékeidet vagy szolgáltatásaidat tudod bemutatni a nézőknek, de márkádat is építeni tudod. Bepillantást nyerhetnek követőid a kulisszák mögé úgy, hogy bemutatod nekik a céges mindennapokat, de akár egy kérdezz-felelek videóval is kedveskedhetsz az érdeklődőknek. Emellett hasznos tippeket és tanácsokat is megoszthatsz egy videóban (csak úgy, mint egy blogban tennéd), továbbá termékeidhez is készíthetsz útmutató videót.
Az emberek 88%-a saját elmondása szerint vásárolt már úgy meg egy terméket, vagy vett már igénybe úgy egy szolgáltatást, hogy megnézte előtte az adott márka digitális felületére feltöltött videót, és az meggyőzte őt. A videós tartalmak tehát nem hiányozhatnak a 2023-as marketingstratégiádból, ha szeretnéd a maximumot kihozni vállalkozásod online marketing lehetőségeiből!
2. Influencer marketing
Az influenszer marketing modernizálta a szájreklámot. Köztudott, hogy a fogyasztók nagyobb eséllyel próbálnak ki egy olyan terméket, amelyet egy olyan ember ajánl, akit ismernek, és akiben megbíznak. Az influenszer marketing esetében pont ez a koncepció valósul meg, azonban egy márka és egy influenszer kollaborációjának köszönhetően jut el egy termék vagy szolgáltatás híre egy adott közösséghez.
Létezik azonban egy olyan folyamat, melynek során az adott influenszerek követői felismerik, ha az adott véleményvezér túl gyakran változtatja egy adott termékkategória kapcsán a véleményét, vagy pusztán túl sok szponzorációt vállal el, esetleg nem hiteles részéről egy-egy együttműködés. Vállalkozásod számára ezért 2023-ban is csak olyan influenszerek jöhetnek szóba, akik önazonosak, és egy közösségi média audit során nem merül fel semmilyen hasonló jellegű aggály velük kapcsolatban.
A hosszútávú együttműködések kialakítását tűzték ki célul a vállalkozások, és neked is arra érdemes törekedned, hogy egyszeri szponzorációk helyett autentikus márkanagykövet(ek)et nevezz ki vállalkozásod számára, akik hosszú ideig a te márkádat és vállalkozásodat promótálják majd.
3. Interactive marketing
Az interaktív marketing eszközök – mint például a gamifikáció és a játékok, kvízek, szavazások, kalkulátorok és egyéb interaktív megoldások – segítenek elnyerni és megtartani a látogatók és érdeklődők figyelmét. Manapság minden egyes tartalomra kevesebb időt szentelnek a felhasználók, így nagy mértékben nőtt a figyelem mélyebb elnyerésének jelentőssége.
Olyan tartalmat célszerű létrehozni, amely kapcsolódik a márkádhoz, magas minőséget képvisel és nagy hozzáadott értékkel bír, releváns és… igen, interaktív. Lehet ez egy weboldalba épített játék, egy partneri együttműködés egy véleményvezérrel, amely egy közösségi médiában futó kvízzel párosul, de akár egy adaptív, a kitöltő válaszaitól függően személyes ajánlást is készítő teszt, mely segít a felhasználó számára kiválasztani a márkád legmegfelelőbb termékét vagy szolgáltatását.
Természetesen nem elég önmagában létrehozni ezeket a tartalmakat, és megteremteni az interaktivitást. Folyamatos A/B teszteléssel, és az interaktív kampányok optimalizálásával teheted stratégiád még eredményesebbé.
4. Email marketing
Az email marketing sokak számára egy mumus, és gyakorlatilag minden évben a hírlevelezés végét prognosztizálja néhány szakértő. Azonban ez az eszköz 2023-ban nem haldokolni fog, hanem sokkal inkább fénykorát fogja élni. Egy új telefonhoz, egy ügyintézési fiókhoz, és gyakorlatilag bármihez az interneten email címre van szüksége a felhasználóknak, így akinek esetleg nem is volt korábban, vagy nem használta, manapság már rendszeresen ellenőrizgeti a leveleit.
A vállalkozások omnichannel marketingjének egyik alappillére lesz az email marketing 2023-ban, és valószínűleg megmarad a leadgenerálás egyik leghatékonyabb módszerének. Fő a mértékletesség, hiszen senki sem szereti, ha egy túlbuzgó marketinges túl sok, már-már spamként érzékelhető hírleveleket küld neki, de amíg minden kiküldött emailnek van értéke, üzenete, ajánlata és a felhasználónak megéri elolvasni, addig továbbra is egy rendkívül kifizetődő csatornának számít majd.
5. User-generated tartalmak
Lehet az egy TikTok trend, egy Instagram challenge, vagy egy OOTD (outfit of the day) poszt, a szájreklám egy másik meghatározó formája a felhasználók által generált tartalom. Ezek jellemzően eredeti, márkára és termékre specifikus tartalmak, amelyek a fogyasztóknak köszönhetően jöttek létre, és sokkal autentikusabbnak hatnak, mint az adott márka által gyártott tartalmak.
Márkád sokkal hitelesebbé válhat annak köszönhetően, hogy a követőid, fogyasztóid vagy ügyfeleid saját tartalmat (képeket, videókat vagy például szöveges formátumú posztot) gyártanak, ezért 2023-as marketingstratégiádból nem hiányozhat ez sem!
6. Podcast
Napjainkban egyre több vállalat és brand indít podcastet, hiszen mind a podcastet hallhatók, mint pedig a podcast piac növekszik, 2023 végére pedig várhatóan a 4 milliárd dollárt is meghaladja majd. A podcast egyébként is egy olyan jellegű tartalom, melynek köszönhetően hosszabb ideig élvezheted a fogyasztó figyelmét, számos platformon megoszthatod akár videós formában is, részleteket vághatsz ki belőle, rövid teaser-eket készíthetsz és eltérő képaránnyal, különböző célokkal is publikálhatod az izgalmasabb részeit. Emellett egy podcast epizódot a hallgatók bármikor letölthetnek, és bárhonnan, bármilyen tevékenység közben meghallgathatják.
Számos vendéget hívhatsz meg egy podcast műsorba, kezdve a márkádhoz és vállalkozásodhoz kapcsolódó influencerekkel, de akár iparági szakértők, vagy a vállalkozásodban veled együtt dolgozó kollégák is érdekes témákat szolgáltathatnak. Egy podcast segíthet intimebb, közelibb kapcsolatot kialakítani a fogyasztóiddal és ügyfeleiddel, és könnyedén kiemelhet versenytársaid közül 2023-ban.
Záró gondolatok
Ahogy láthatod, a 2023-as marketing trendek nem csak arról szólnak, hogy pontosan ismered, mit szeretnének a fogyasztók. Minden vállalkozás egy állandóan változó környezetben kell, hogy versenyezzen, ahol ha egy lépéssel a versenytársak előtt tudsz járni, az mint előny előfordulhat, hogy a következő hónapra már eltűnik. Folyton változó Google algoritmus és frissítések, új marketing eszközök és ezek mentén változó fogyasztói igények, és a küszöbön álló recesszió sem segíti jelenleg azokat, akik marketing stratégiájukat naprakészen szeretnék tartani.